Kl. 6.30-7.30: Børnehaven åbner og vi spiser morgenmad med de børn, der ikke har spist hjemmefra.
Kl. 9.00: Spiser vi frugt.
Kl. 9.30: Synger vi i “stikker’n”.
Leg og aktiviteter. Løb, gymnastik og skovture.
Kl. 11.15: Samling og højtlæsning eller andet.
Kl. 11.30: Madpakker.
Middagssøvn og leg.
Kl. 14.30: Eftermiddagsmad.
Spisning
Frugt om formiddagen
Mens vi spiser frugt, snakker vi og hygger os. Vi forsøger at få en fælles snak om noget, der optager børnene.
Vi finder ud af om der mangler nogen og måske hvorfor. Her laver vi også aftaler, hvis vi skal lave noget bestemt i løbet af dagen – f.eks. bage eller gå på tur og så finder vi også ud af, hvem der skal være med.
Madpakker
Til middag spiser vi madpakker sammen. Vi sidder ved små borde ligesom til frugt og har også her mulighed for at hyggesnakke om det, der optager børnene. Vi synes, det er vigtigt at holde fast i de fælles måltider.
Eftermiddagsmad
Fra ca. kl. 14.30 spiser vi eftermiddagsmad. Børnene bestemmer selv, om de vil spise noget. De opfordres til at spise resten af madpakken, og er den tom, smører vi en rugbrød. Vi serverer også frugt. De børn, der er godt i gang med en leg, må gerne lade tingene ligge, så de kan vende tilbage til det.
Sang
Vi synger og leger sanglege hver dag. Børnene får på den måde en fælles oplevelse. De oplever glæden ved at synge og får udviklet deres musiske og sproglige evner. De trænes i at være i fokus, være i midten og lave en lille optræden.
Børnene bliver også øvet i at bearbejde små skuffelser, når de ikke bliver valgt til at være i midten.
Løb
Alle børn kommer på en lille løbetur en gang om ugen. Vi løber ca. 1 km. i et trafiksikkert nærområde.
Børnene er inddelt efter årgang.
Vi løber i børnehaven for at give børnene en forståelse af, at det er sundt at løbe, og at det kan være et mål i sig selv.
Gymnastik og ture ud af huset
Børnene bliver delt op i gymnastik/turhold.
Alle har en “fast” turdag, hvor vi enten tager på tur eller laver gymnastik.
Vi går på ture i nærområdet.
Gymnastik er af blanding af gymnastik, leg, sang og musik.
Vi deler børnene efter alder og efter, hvem vi mener, der kan fungere godt sammen. I de små grupper bliver der mere tid til de enkelte børn – og de tør måske mere, end i de store grupper.
Vi har det sjovt og hygger os med hinanden.
Samling – højtlæsning
Før madpakker samler vi børnene i to eller flere grupper. Vi læser højt, fortæller eventyr eller en historie. Det kan også være et barn, der “læser” en bog for de andre.
Vi laver også små lege som “Skibet er ladet med”, gætter gåder, siger rim og remser o.lign.